Història
L’escola està situada al carrer Telègraf 58, al barri de El Guinardó, Barcelona. Un barri amb un to residencial, presidit per un gran pulmó verd que és el parc del guinardó. El barri té una intensa activitat associativa, destacada pel seu centre cívic.
Projecte Educatiu
L'Escola entén el treball escolar com a mitjà per arribar a una educació integral dels nens i nenes:
- Potenciant els valors del respecte i valoració de l'entorn social i natural, de la solidaritat i col·laboració, de l'esforç, de l'esperit crític, de l'afectivitat i de la identitat personal i col·lectiva.
- Guiant els nens i les nenes en la construcció de l'aprenentatge a partir de les seves pròpies experiències i interessos.
L'Escola considera important mantenir relació i col·laboració amb les diferents entitats del barri per arrelar-se amb l'entorn.
L'Escola Estel del Guinardó es defineix com a Escola Catalana i utilitza el català com a primera llengua, amb l'objectiu de donar a tots els nens i nenes, sigui quin sigui el seu orígen, un ensenyament arrelat a la comunitat on viuen, i al mateix temps, treballar per a la normalització lingüística del país.
L'Escola respecta les creences religioses i ideològiques de totes les famílies però considera que la iniciativa de qualsevol educació religiosa concreta s'ha de realitzar a les comunitats on estiguin vinculades les famílies.
Consideren la comunicació, la relació i la col·laboració amb les famílies com un element imprescindible per aconseguir una educació coherent del nostre alumnat.
ESTRUCTURA DE L’ESCOLA
- Al pis superior trobem el parvulari, als petits els van posar a dalt de tot perquè tinguessin una autonomia dins un espai controlat amb dos patis només per ells. També es formen grups unitaris diferenciats per quatre colors ( groc, verd, taronja i blau) on s’ajunten nens i nenes de diferents edats per treballar entre tots i ajudar-se.
- Al pis central trobem el cicle inicial i a l’inferior el cicle mitjà i superior. Aquests ja estan separats per
cursos i tenen les aules d’ús comú com la de plàstica, el laboratori, informàtica/anglès i la ludoteca.
Les instal·lacions: Sala de dormir per l’alumnat de 3 anys, Aula de racons de joc, Sala d’expressió
corporal i teatre, laboratori de ciències amb noves tecnologies, aula de plàstica, cuina pròpia, aula
d’informàtica i mitjans audiovisuals, biblioteca, poliesportiu municipal i menjador així com dos patis de
parvulari i un més gran pels altres cicles.
cursos i tenen les aules d’ús comú com la de plàstica, el laboratori, informàtica/anglès i la ludoteca.
Les instal·lacions: Sala de dormir per l’alumnat de 3 anys, Aula de racons de joc, Sala d’expressió
corporal i teatre, laboratori de ciències amb noves tecnologies, aula de plàstica, cuina pròpia, aula
d’informàtica i mitjans audiovisuals, biblioteca, poliesportiu municipal i menjador així com dos patis de
parvulari i un més gran pels altres cicles.
Línia de treball
L’Escola ESTEL-GUINARDÓ té per eix central de la seva actuació el respecte a l’alumnat, als seus interessos i a les seves necessitats.
Eduquen perquè l’alumnat sigui capaç de Conèixer-se i acceptar-se. Pensar i decidir de manera autònoma i responsable i adaptar-se a les situacions canviants
Per això es fa:
- Expressió i comunicació emocional
- Filosofia
- Treball individual
- Projectes de treball de 3 anys a 4t
- Tutoria individualitzada amb l'alumnat de 2n a 6è
- Assemblees de classe a primària
- Ús d'ordinadors i de mitjans audiovisuals com a eina d’aprenentatge i de treball
- Informàtica a 5è i 6è
- Tècniques d'estudi a 5è i 6è
Com vam poder observar a l’escola es dóna molta importància a la comunicació, així que es procura que els alumnes tinguin experiències riques en relacions humanes, disposin de temps i eines ( materials, metodologies, propostes educatives) per expressar els seus sentiments i vagin així reafirmant la seva autoestima i la seva empatia, vers els altres.
Vam descobrir que un cop a la setmana a classe, els nens parlen dels problemes que pateixen al col·legi, reflexionen sobre aquests, i tracten d’arribar a conclusions per tal de solucionar-los i tractar d’evitar-los. Crec que aquesta es una pràctica molt enriquidora pels nens, ja que així aprenen tant dels seus errors com els dels altres. Aquesta pràctica està molt relacionada amb la concepció d’escola humanista, ja que aquesta fomenta l’expressió de sentiments, emocions i afectivitat, i considera les relacions humanes com a valor fonamental per a les persones. També veig molt relacionada aquesta pràctica amb un dels drets dels infants estudiats a SFE, El dret d’opinar, a dir el que pensen i senten amb llibertat.
També vam anar per les classes i vam veure que estaven distribuïts per grups, i que cada classe tenia racons de treballs diferenciats. La qual cosa ens va recordar molt al mètode de la Maria Montessori, que utilitzava racons diferenciats segons la temàtica de l’ensenyament.
Per conviure i participar en diferents contextos socials es fan:
- Grups unitaris a parvulari
- Col·laboracions entre l'alumnat de diferents edats
- Treballs comunitaris en l'àmbit escolar
- Treball monogràfic d'escola
- Tallers de matemàtiques, de plàstica, d'expressió corporal, d'expressió escrita i oral (català, anglès i
- castellà)
- Teatre
- Treball sistemàtic d'habilitats socials i de relació
- De la plàstica i la música un llenguatge d'expressió d'escola
- De la participació de les famílies un eix bàsic de comunicació i complicitat
Ens va sorprendre gratament que en aquesta escola es portessin a terme els “treballs de col·laboracions”, que consisteixen en que alumnes de cicle mitjà i superior facin estones de treball compartit amb nens de parvulari i cicle inicial, ajudant-los amb els deures, llegint contes, etc. Penso que aquesta és una activitat positiva ja que La coneixença, la relació, l'aprenentatge compartit entre infants de diferents edats és una gran oportunitat per viure i adquirir valors com la solidaritat, el respecte i l'empatia.
En quant als tallers, aquests donen la possibilitat de treballar amb un grup reduït d'alumnes i per tant de poder aprofundir i arribar més enllà en la matèria que es tracti. Es dona la possibilitat als infants d'aportar els seus processos i de ser una part més activa del treball; i als mestres, de poder seguir més de prop els progressos i acompanyar, estimular o reforçar aquells aspectes que es consideren més essencials.
Com ens va explicar el director del centre, el paper de les famílies a l'escola es imprescindible. És entès com una relació de complicitat amb els mestres, i com una continuïtat de la tasca educativa amb els seus fills/es.
Els espais de relació entre família i escola, van des de la trobada diària i quotidiana, en l'educació infantil i cicle inicial; passant per la col·laboració de les famílies dins l'horari escolar, ajudant en tallers de manualitats, acompanyant a piscina, portant conjuntament amb els alumnes l'hort i la jardineria de l'escola, aportant els seus coneixement i professions per a tasques escolars que ho requereixin; a les relacions més adreçades al seguiment del propi infant (entrevistes) i del grup classe (reunions d'aula); a espais familiars, creats per a poder compartir amb altres famílies del centre les inquietuds que l'educació dels fills/es ens desperten, amb l'orientació d'un professional de l'escola (dos grups de famílies, un de fills de 3 a 8 anys i un altre de 8 a 12 anys).
Els espais de relació entre família i escola, van des de la trobada diària i quotidiana, en l'educació infantil i cicle inicial; passant per la col·laboració de les famílies dins l'horari escolar, ajudant en tallers de manualitats, acompanyant a piscina, portant conjuntament amb els alumnes l'hort i la jardineria de l'escola, aportant els seus coneixement i professions per a tasques escolars que ho requereixin; a les relacions més adreçades al seguiment del propi infant (entrevistes) i del grup classe (reunions d'aula); a espais familiars, creats per a poder compartir amb altres famílies del centre les inquietuds que l'educació dels fills/es ens desperten, amb l'orientació d'un professional de l'escola (dos grups de famílies, un de fills de 3 a 8 anys i un altre de 8 a 12 anys).
Tot aquests treballs en família comporten a millorar i a enriquir les relacions personals entre pares, mares i fills i tot l’entorn de l’escola mateixa.
“ L’escola aprèn dels nens, els nenes de l’escola, els nens dels pares, els pares de l’escola, l’escola dels pares i els pares dels nens.”
L’ AMPA té una gran importància,ja que ha tingut des de sempre un paper essencial per tal que l'escola tingui la qualitat que vol oferir.
- Suport docent: sisena hora de parvulari, biblioteca, material escolar, sortides, colònies, piscina
- Temps de migdia
- Servei d´acollida: de 8 a 9 del matí, per tal de facilitar la conciliació familiar-laboral
- Activitats extraescolars
- Casal d’estiu
- Festes
Per respectar i valorar l’entorn natural i social es fan:
- Sortides al medi natural
- De l'entorn cultural i natural més proper la base del treball escolar
- Colònies de 4 anys a 6è
- Sortides a exposicions i museus
- Consum responsable i reciclatge de material escolar
Valoració personal:
Penso que aquesta escola porta a terme un projecte educatiu molt humanista, centrat en l’afectivitat dels nens, les relacions interpersonals .
No hay comentarios:
Publicar un comentario